Jeg er keramiker, skulpturene jeg lager er både figurative og abstrakte. Å jobbe med keramisk skulptur gir rom til å eksperimentere med både form og overflatekvaliteter på mange måter. Leirenes plastisitet fascinerer meg, og jeg utnytter ofte leirens plastiske egenart i de skulpturelle formuttrykkene. I noen av arbeidene bruker jeg sandstøpningsteknikk for å fryse de plastiske utrykkene. Sanden fungerer som et finjustert verktøy som framhever bevegelsene i den plastiske leiren. Jeg har i perioder jobbet mye med glasurer og ulike brenningsteknikker. Leirens formbarhet og store variasjoner av overflatekvaliteter gjør at jeg oppfatter keramikk som et meget rikt medium.
I min doktoravhandling «Å gripe form for å begripe form. Konkret og abstrakt formforståelse.» viser jeg til hvordan man kan forstå former kroppslig, som krefter og bevegelse. I formutforskningen utgår alle former fra grepet. I et sitat fra katalogen til utstillingen MÅ (2019) i RAM Galleri, beskriver Vidar Koksvik de modellerte formene slik:
«Kunsthåndverkets urhandlinger. Jeg ser det for meg; en tidlig variant av oss selv, sittende på huk, griper leiren i hånden og klemmer til. Den gripende håndens negative form fikseres i materialet. Er det ikke i dette øyeblikket man forstår hvem man er?»
«Kunsthåndverkets urhandlinger. Jeg ser det for meg; en tidlig variant av oss selv, sittende på huk, griper leiren i hånden og klemmer til. Den gripende håndens negative form fikseres i materialet. Er det ikke i dette øyeblikket man forstår hvem man er?»
I am a ceramicist, and the sculptures I make are figurative as well as abstract. Working with ceramic sculpture gives room to experiment with both forms and surface qualities in many ways. The plasticity of the clay fascinates me, and I often take advantage of the characteristics of the clay in the sculptural expressions. In some of my works I use sand casting technique, to freeze the plastic expressions. The sand acts as a fine-tuned tool that highlights the movements of the plastic clay. I have at times worked a lot with glazes and various firing techniques. The clay's formability and large variations of surface qualities make me see ceramics as a very rich medium.
In my doctoral dissertation ‘Grip, to get a grip of form. Concrete and abstract comprehension of form.‘ I refer to how to understand forms embodied, as forces and movement.
I am a ceramicist, and the sculptures I make are figurative as well as abstract. Working with ceramic sculpture gives room to experiment with both forms and surface qualities in many ways. The plasticity of the clay fascinates me, and I often take advantage of the characteristics of the clay in the sculptural expressions. In some of my works I use sand casting technique, to freeze the plastic expressions. The sand acts as a fine-tuned tool that highlights the movements of the plastic clay. I have at times worked a lot with glazes and various firing techniques. The clay's formability and large variations of surface qualities make me see ceramics as a very rich medium.
In my doctoral dissertation ‘Grip, to get a grip of form. Concrete and abstract comprehension of form.‘ I refer to how to understand forms embodied, as forces and movement.
2020 Doktorgrad i Kulturstudier (phd), Universitetet i Sørøst-Norge.
1987 Diplomeksamen innen keramikk, Kunsthøgskolen I Oslo (tidligere SHKS)
1982 Phillips University, Oklahoma, USA
1980-81 Mullsjö Folkhögskole, Sverige