Damer / Women

Tema Damer omfatter flere serier av modellerte skulpturer som jeg jobbet med over en lengre periode (1990-2010).  Skulpturene handler i stor utstrekning om å uttrykke en feminin kraft og om hvordan krefter forandres i ulike relasjoner; iboende og eller i samspill med andre. Aksel Sandemoses Felicia, kvinneskikkelsen i boken Varulven tjener som utgangspunkt og inspirasjon for flere av skulpturene. Felicia fremstår for meg som sterk og stolt. I boken skildres relasjonen mellom Felicia og varulven. Jeg fornemmer tiltrekking, og på samme tid en omslutning som er både kjærlighetsfull og skremmende, som krefter som stenger inne og holder fast. Relasjoner som gir energi, relasjoner som tapper en for krefter. 

Kobberrød representerer en serie av skulpturer der varulven er byttet ut med kåpen som i seg selv står i relasjon til kvinneskikkelsen. Kåpen utgjør en motform til kroppen for å skape dynamikk til uttrykket.

Tema Damer omfatter flere serier av modellerte skulpturer som jeg jobbet med over en lengre periode (1990-2010).  Skulpturene handler i stor utstrekning om å uttrykke en feminin kraft og om hvordan krefter forandres i ulike relasjoner; iboende og eller i samspill med andre. Aksel Sandemoses Felicia, kvinneskikkelsen i boken Varulven tjener som utgangspunkt og inspirasjon for flere av skulpturene. Felicia fremstår for meg som sterk og stolt. I boken skildres relasjonen mellom Felicia og varulven. Jeg fornemmer tiltrekking, og på samme tid en omslutning som er både kjærlighetsfull og skremmende, som krefter som stenger inne og holder fast. Relasjoner som gir energi, relasjoner som tapper en for krefter. 

Kobberrød representerer en serie av skulpturer der varulven er byttet ut med kåpen som i seg selv står i relasjon til kvinneskikkelsen. Kåpen utgjør en motform til kroppen for å skape dynamikk til uttrykket.

The theme Women applies to several series of modelled sculptures that I worked on over a long period (1990–2010). The sculptures to a large extent express feminine forces and how these forces change in different relationships: inherent forces and/or forces in interaction with others. Aksel Sandemose's Felicia, the female figure in the book The Werewolf, serves as the starting point and inspiration for several of the sculptures. Felicia appears to me as strong and proud. 

The book describes the relationship between Felicia and the werewolf. I sense attraction and an embrace that simultaneously seem to indicate love and fear, like forces that keep tight and become traps, like relationships that give energy and drain one’s strength. Copper red represents a series of sculptures where the werewolf has been replaced with the coat, which in itself is in relation with the female figure. The coat is a counter-form to the body to create dynamics for the total expression.

The theme Women applies to several series of modelled sculptures that I worked on over a long period (1990–2010). The sculptures to a large extent express feminine forces and how these forces change in different relationships: inherent forces and/or forces in interaction with others. Aksel Sandemose's Felicia, the female figure in the book The Werewolf, serves as the starting point and inspiration for several of the sculptures. Felicia appears to me as strong and proud. 

The book describes the relationship between Felicia and the werewolf. I sense attraction and an embrace that simultaneously seem to indicate love and fear, like forces that keep tight and become traps, like relationships that give energy and drain one’s strength. Copper red represents a series of sculptures where the werewolf has been replaced with the coat, which in itself is in relation with the female figure. The coat is a counter-form to the body to create dynamics for the total expression.

Keramisk skulptur, raku
Keramisk skulptur, raku

Kobberrød / Copper Red (raku, h. 40 cm)  

Varulv / Werewolf
(saltbrent /
saltfired h. 40 cm)

Felicia og varulven
(saltbrent / saltfired h. 55 cm)

Ut ur / Out of  
(saltbrent /
saltfired h. 35 cm)

Nu driver dagg och nu faller regn (raku, h. 40 cm) 

Keramisk skulptur, saltbrent / saltfired
Keramisk skulptur, saltbrent / saltfired
Keramisk skulptur, saltbrent / saltfired
Keramisk skulptur, saltbrent / saltfired

Sandstøping / Sand casting

Kunstneren i arbeid / The artist in progress
Kunstneren i arbeid / The artist in progress
Kunstneren i arbeid / The artist in progress
Kunstneren i arbeid / The artist in progress
Kunstneren i arbeid / The artist in progress